Couch Potato

Maskinen kalte meg en «couch potato» – en sofagris. Ikke uten grunn, antakelig. Sporty har jeg aldri vært, selv om jeg var vel rimelig aktiv som barn. Jeg lekte masse, jeg drev bare ikke med sport. Ikke kunne jeg løpe fort, ikke hadde jeg god koordinasjon – det var rett og slett ikke så mye for meg å hente på sportsbanen, så det ble til at jeg heller ble hjemme og lese bøker. Men jeg syklet til skolen og til nabobyen, jeg gikk masse, og det fortsatte jeg med som voksen. Men på et eller annet tidspunkt satte jeg meg ned og ble sittende. Og etter å ha sittet i ro i en del år, blir kondisen ikke akkurat så mye å skryte av. Leddene stivner, pusten blir tyngre, og alderen gjør seg litt i overkant gjeldende.

Helt til kona kjøpte seg en sånn balansebrett til ungenes Wii-maskinen og satte i gang et treningsprogram. Og etter å observert min innsats i ca et halvt minutt, konkluderer denne maskinen at jeg er en couch potato. Takk for oppmuntringen, liksom…

Men verre er det om jeg blir en åndelig sofagris også. Dette verset er fra oversettelsen «En levende bok» fra 1988:

Kroppsøvelser er helt i orden, men de åndelige øvelsene er mye viktigere. Det er noe som vil bli en styrke i alt du gjør. Åndelig styrke er til nytte både for dette livet og for det som kommer. (1.Tim.4,8)

Om det er en bra oversettelse av teksten vet jeg ikke (jeg regner med at den «vanlige» oversettelsen fra Bibelselskapet er nærmere originalen), men dette sier noe som går igjen i Det nye testamentet. Selv om Gud møter oss i nåde, har han også forventninger til oss om å være aktive mottakere av hans gaver. Han vil at vi skal dele dem, satser på dem, gjør dem til en naturlig del av våre daglige liv. Ellers blir de bare noe vi snakker om, men egentlig ikke lenger erfarer. «Åndelige øvelser» betyr kanskje forskjellige ting til forskjellige mennesker. Men det meste koker ned til det vi har hørt om fra vi var barn: Be, les Bibelen, vær med i det kristne fellesskapet – og ta det du ber og det du leser med deg inn i hverdagen, og gjør det til sannhet.

Ikke akkurat noe jordskjelv der, da. Men det er kanskje ikke jordskjelv vi trenger – men sunnheten som kommer av regelmessig trening. Og heldigvis har vi en nådig trener.

Legg igjen en kommentar

