Gud er ikke et annet sted

Jeg bruker ofte Pray-as-you-go når jeg ber. Det er korte programmer med litt meditativ musikk og en bibeltekst med noen tanker knyttet til den. Egentlig veldig enkelt. Det kommer et program hver dag, men jeg hører på dem litt i hytt og vær, alt ettersom tid og anledning, og i dag hørte jeg programmet for søndag 21.9. Jeg tenkte jeg ville dele den med dere: Hvis du vil høre originalen på engelsk er det bare å følge linken. Ellers har jeg oversatt noe av teksten her. Musikken er fra Crossbeam – hør gjerne på den mens du leser:

Dagens tekst er fra Jesaja 55,vers 6-9:

Søk Herren mens han er å finne, kall på ham når han er nær! Den urettferdige skal vende seg bort fra sin vei, ugjerningsmannen fra sine tanker, og vende om til Herren, som vil vise barmhjertighet, til vår Gud, for han er rik på tilgivelse. For mine tanker er ikke deres tanker, og deres veier er ikke mine veier, sier Herren. Som himmelen er høyt over jorden, slik er mine veier høyt over deres veier og mine tanker høyt over deres tanker.

Søk Herren mens han er å finne, kall på ham når han er nær. Hvis dine tanker noen ganger dveler ved fortiden, hvis du angrer noe du kunne ha gjort eller ikke gjort, eller hvis du dveler ved framtiden, og spekulerer eller bekymrer deg over det som kan skje – er det et budskap for deg her? Et budskap om å ta vare på nåtiden, det som er her og nå?

Og hvis du noen ganger tenker at Gud er et annet sted, og at du kunne virkelig følge Guds vilje hvis bare du var et annet sted, hvis bare du hadde gjort andre valg i livet. Hvis du bare ikke bodde blant sånne umulige mennesker. Er det et budskap her for deg? At Gud ikke er et annet sted, men der hvor du er nå?

Når du leser bibelavsnittet igjen, legg merke til balansen mellom Guds nærhet, og Guds transcendens. Gud er ikke lik oss. Men Gud er nær oss. Min vei til Gud er den veien jeg er på nå. Det finnes ingen annen. Jeg kan ikke begynne eller gå videre fra noe annet sted enn her. Så kanskje dette kan være et godt tidspunkt for å be Gud om hjelpen jeg trenger for å være nærmere ham.

 

Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige Ånd, som det var i opphavet så nå og alltid og i all evighet. Amen.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: