Palmesøndag

jesus-palm16Johannes 12,13 Da tok de palmegreiner og gikk ut for å møte ham, og de ropte: Hosianna! Velsignet er han som kommer i Herrens navn, Israels konge!

Palmesøndag har aldri gitt meg det store ‘kicket’. Som barn fikk vi ofte utdelt små kors laget av palmegrener, som voksen har jeg ordnet med dramainnslag og holdt taler og sunget de tradisjonelle palmesøndagssangene som stort sett gir en liten reprise på adventstiden. Men i det store og hele har denne dagen bare vært en post på vei mot påske. For de som var der var det selvfølgelig annerledes. Selv om Jesus hadde snakket om sin død og oppstandelse, så forstod de ikke hvor han var på vei. Så for dem må dette har vært en stor dag. Jesus, deres leder, rir inn i Jerusalem som konge, som Guds utvalgte. Hva de trodde det ville føre til, har de ikke skrevet ned. Men den dagen, blant Hosiannarop og palmegrener, må de ha følt seg på toppen av verden.

Hjemme kalte vi denne uken ‘Holy Week’. Den hellige uken, da Guds største mysterium, Guds største inngripen i verden, skulle skje. Så selv om palmesøndag aldri gir meg så mye, sånn rent personlig – fører den allikevel inn i en uke som er ulik alle andre uker i året. Uken da Jesus døde for meg, seiret for meg, stod opp for meg. Skulle da ikke jeg også rope med disiplene: Velsignet er han som kommer i Herrens navn!» ?

Legg igjen en kommentar

