Sånn er jeg og sånn er det

Fordelen med å ha små barn er at jeg får sett på mye TV som jeg aldri ville funnet på selv. Mesteparten er tegnefilm – og det må jeg innrømme kan bli trøttsomt i lengden, selv om det er morsomt i små doser. Men så er det noen små juveler innimellom. «Sånn er jeg og sånn er det» er en av dem. Korte dokumentarer om «annerledes» barn, som sliter med diverse slags diagnoser og livssituasjoner som preger deres barndom. Mesteparten av det som sies er det barna selv som forteller – og det er fortellinger som viser mot, klokskap og glede midt i vanskeligheter som kan bringe tårer til en gammel manns øyne. Og bak dem skimter vi noen foreldre som sikkert opplever mange fortvilte øyeblikk – men som gjør alt de kan for at barna kan ha det så «normalt» og godt som mulig. OK – det er TV, og det er glansbildet vi ser, ikke gråt, frustrasjon og smerte. Men barna imponerer, og bekrefter at salmistens ord gjelder ikke bare de uten problemer i livet …

 Jeg takker deg fordi jeg er skapt på skremmende, underfull vis. Underfulle er dine verk, det vet jeg så vel.

Salme 139,14

http://tv.nrk.no/sok?q=s%C3%A5nn+er+jeg+og+s%C3%A5nn+er+det+alle+barna&filter=rettigheter

Legg igjen en kommentar

