Personlige mål

Har jeg et mål? Det er noen år siden jeg hørte mye om det, men i en periode var det veldig om å gjøre for folk å ha mål for livet – ikke bare mål for dagens arbeid eller årets ferie, men Store Mål For Hele Livet. En rask google-søk førte meg for eksempel til Mind Tools som forteller at «Goal setting is a powerful process for thinking about your ideal future, and for motivating yourself to turn your vision of this future into reality.» Ikke mindre.

Blant kristne var det Rick Warrens Målrettet Liv som satte dette med personlige mål på kartet. La meg bekjenne med en gang: Jeg er en av de to kristne menneskene på planeten som aldri kom så langt at de leste boken. Den andre bor antakelig på et stillehavsøy uten kontakt med omverdenen. Jeg kan med andre ord ikke kommentere innholdet, men markedsføringen (som fortsatt pågår) viser at Rick Warren tenker ganske annerledes enn Mind Tools.  Hovedspørsmål på Mind Tools netside er «What do you want?» Uttrykket «you want» gjentas hele 19 ganger på nettsiden. Sånn sett er dette ganske typisk for en tid da «jeg» står i sentrum som nesten aldri før. Livet styres av hva jeg vil og hva jeg velger – og myndighetenes fremste rolle er å gi meg mulighet til å realisere meg selv gjennom å kunne velge fritt i alle sammenhenger. Valgfrihet er fint og flott – så lenge vi også tar hensyn til andre og deres behov for å kunne velge… Men i praksis blir det jo ofte sånn at noen kan velge fra øverste hylle mens andre må ta til takke med det som er igjen. Og selvrealisering er også fint – så lenge vi gjør det i et fellesskap og en sammenheng hvor det er plass til mer enn meg selv og mitt ego.

Men nå sporer jeg av: Poenget er at Personlige Mål handler som oftest om hva Jeg vil. Men i Rick Warren sin versjon, begynner vi i en annen ende: Jeg ble født med en hensikt, men det var ikke min hensikt. Det var Guds. Og derfor er det som gir mitt liv mål og mening ikke hva jeg vil, men hva Guds planer er. Gud har en plan for mitt liv, og mitt fremste mål må være å finne ut hva det er. Faktisk (i følge nettsiden http://purposedriven.com/books/pdlbook/#purpose har Gud fem mål for våre liv:

  • Gud planla oss for å glede ham
    • så ditt første mål er å gi sann tilbedelse
  • Vi ble formet til Guds familie
    • så ditt andre mål er å delta i ekte fellesskap.
  • Vi ble skapt til å bli lik Kristus
    • så ditt tredje mål er å lære sann disippelskap.
  • Vi ble formet for å tjene Gud
    • så ditt fjerde mål er å tjene i sannhet
  • Vi ble laget for et oppdrag
    • så ditt femte mål er å leve ut ekte evangelisering

Hva liker jeg med dette? Jo: Jeg liker at minst tre av disse målene handler om mitt forhold til andre mennesker. Frelsesarmeens barn og unge hadde en gang et slagord – «Bli alt du kan bli – i møte med Gud, seg selv og andre mennesker». Selvrealisering betyr ikke at «jeg vil bli best», men først og fremst å være i et rett forhold til Gud – og det fører jo til at vi forholder oss riktig til oss selv og våre medmennesker også.

Men først og fremst liker jeg at disse målene ikke handler om «meg». Disse målene er ikke bare mine, og de handler ikke om hva «jeg vil». De er Guds mål for menneskeheten som helhet – våre mål. Noen ganger hører jeg kristne snakker som om Gud har planlagt deres liv i detalj, som om han har en dag for dag plan for hvor vi alle skal gå og hva vi alle skal si – og så er det om å gjøre for oss å finne ut hva det er. For meg blir dette litt marerittaktig, fordi bare det å høre Guds detaljerte instrukser hele tiden vil kreve så mye oppmerksomhet at jeg ikke vil ha kapasitet til å tenke på noe annet (som for eksempel hva min datter forsøker å si meg…). Jeg tror at det hender at Gud gir oss direkte beskjed når det er noe spesielt han vil vi skal gjøre. «Bli Frelsesoffiser!», «Fru Olsen trenger besøk i dag!». Men tar vi alle livets dager som en helhet, så er nok disse beskjedene i mindretall. Jeg tror at Gud har en ide om den generelle retningen han vil mitt liv skal ta («Bli Frelsesoffiser!»), men mer enn det tror jeg han har et mål og en hensikt for alle mennesker. «Elsk Herren din Gud – og din neste som deg selv!». «Bli lik Jesus!». Søker vi seriøst å leve i tråd med dette – så blir det mer enn nok, uten å lete etter spesielle tegn hver dag. Så jeg liker at Warren først og fremst setter opp mål som gjelder for oss alle – som ikke handler om at «jeg» skal oppnå noe utover det som alle mennesker er kalt til. Hvor han tar det videre i boken , vet jeg jo ikke…

Jesus hadde også personlige mål:

 

«Jeg må forkynne det gode budskapet om Guds rike. Det er det jeg er utsendt for.» (Luk4,43)

Så vanskelig som det kan virke noen ganger: Dette er vel også et mål for alle vi som vil følge Jesus. For også vi er utsendt …

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: