Gjør noe!

Jeremia 39:16 BM11

Gå og si til Ebed-Melek fra Kusj: Så sier Herren over hærskarene, Israels Gud: Se, nå oppfyller jeg mitt ord om denne byen, til det onde og ikke til det gode. Det skal skje rett for øynene på deg den dagen.

‘Hvorfor gjør ikke Gud noe?’ Det må være en av de vanligste spørsmål som blir stilt, både av fortvilte kristne som venter på bønnesvar, og andre som konkluderer med at Gud ikke finnes. Spørsmålet er ofte det samme enten vi tenker på lidelsen i verden eller våre egne private problemer: Hvis Gud elsker oss, og Gud er allmektig, hvorfor gjør han ikke slutt på lidelsen da?

Jeg tror ikke noe menneske kan finne et godt svar til det på denne siden av graven. Det kan være at vi kan finne en mening i våre egne liv som gjør oss i stand til å bære våre egne problemer. Men å forklare summen av lidelsen i verden klarer vi ikke.

Jeremia så en mening i det som skjedde med Israel. Det er Gud som gjør det, sa han, og her er hvorfor. Jeg har hørt folk bruke lignende argumenter i vår tid, men de overbeviser meg ikke. Det meningsløse får ikke mening bare fordi vi setter Guds navn på det. Jeg tenker at det vi trenger svar til, vil vi forstå etter oppstandelsen. Og da vil vi sikkert oppdage at mye ser annerledes ut i evighetens lys, selv om smerten ikke nødvendigvis er mindre hos Gud enn hos oss. I mellomtiden får vi slå oss til ro med at Gud vil handle når han ser det er riktig – og til slutt vil han oppfylle sitt ord.

Legg igjen en kommentar

