Trofast

Jeremia 35,14 Budene som Jonadab, sønn av Rekab, påla sønnene sine, er blitt overholdt. De skulle ikke drikke vin. Til denne dag har de ikke drukket vin, for de adlød budet fra sin far.

For en lettelse! Gjennom hele Jeremias bok beklager han over de troløse israelittene, som lover en ting for så å gjøre noe annet, som «angrer», for så å gjenta sin gamle synder. Men her er en gruppe mennesker som har vært trofaste. De har holdt budene de fikk. Det handlet egentlig ikke om å drikke vin eller ikke, eller om å bygge hus eller ikke. Det handlet om å holde sine løfter.

Jeg er så heldig at jeg har kjent mange sånne.De har alle hatt sine feil, men på en eller annen måte holdt de sine løfter – og jeg hadde tenkt å skrive en liste med navn, men kanskje det er bedre at du som leser dette lager din egen liste. Det er de som inspirerer meg, de som hjelper meg å holde fokus, de som minner meg om hva Kristi etterfølgelse egentlig er. Å forplikter seg til noe, å holde sine løfter – å være trofast. Det er dyder som vi trenger mer av i dagens verden.

Og jeg må si, selv om jeg ofte stiller spørsmål til meg selv om hva slags etterfølger jeg er: Mitt høyeste ønske er at når jeg blir borte herfra, så vil Gud telle meg blant de trofaste.

 

1 comment
  1. Helt enig i at det er de trofaste som setter spor. De som holder løftene sine, de som ikke gir opp, de som fortsetter utrettelig på tross av alt som taler imot. Vi oppfordres til å la våre tanker kretse om slike ting og ha slike mennesker til forbilder.
    Viktig og til ettertanke.

Legg igjen en kommentar

