Israels land

Jeremia 32,41 Jeg vil glede meg over dem og gjøre godt mot dem. Av hele mitt hjerte og hele min sjel skal jeg trofast plante dem i dette landet.

Det lovede landet … Mange ganger i Bibelen lover Gud til israelittene at de skal få lov til å bo i landet som til forskjellige tider har blitt kalt Kanaan, Palestina og Israel. Derfor er det også mange som så på etableringen av staten Israel i 1948 som en oppfyllelse av Bibelens løfter. Skal man dømme etter fruktene, kan man sannelig lure – det har kommet utrolig mye vondt ut av dette, både for arabere og jøder. Ikke minst har den kristne kirken i området blitt stadig mer skadelidende. Eller kommer det vonde av at mennesker motsetter seg Guds vilje, og skaper unødvendige konflikter? Jeg tror det må være mulig for palestinerne å ha et trygt hjem i landet som har vært deres i mange hundre år. Jeg tror også det må være mulig for en demokratisk Israel å oppnå fred og trygghet blant naboene sine. Hvis eksistensen av staten Israel er Guds vilje, må fred være mulig, fordi Gud lovte ikke bare et land til israelittene – han lovet fred.

Salige er de som skaper fred, for de skal kalles Guds barn. (Matt5,9)

Legg igjen en kommentar

