På innsiden

Jeremia 31,33 Men dette er pakten jeg vil slutte med Israels hus i dager som kommer, sier Herren: Jeg legger min lov i deres sinn og skriver den i deres hjerte. Jeg skal være deres Gud, og de skal være mitt folk.

De aller fleste mennesker i Norge ble døpt i vann når de var små. Mesteparten av resten, hvis de kaller seg kristne, ble døpt i vann som voksne. Jeg er på den måten litt sær. Jeg er kristen, jeg er voksen – men jeg har ikke blitt døpt. Ikke i vann, i alle fall. For Frelsesarmeens tro er at vårt møte med Gud ikke skjer på utsiden av oss, men på innsiden. Paulus skrev til romerne at det var de som var «omskåret i sine hjerter» som var de sanne jødene, ikke de som var omskåret på kroppen. Kanskje han hadde dette verset fra Jeremia i sine tanker. Men ikke misforstå meg. Dåpen er en betydningsfull handling for millioner av mennesker, en viktig del av deres identitet som kristne. De fleste vil streve med å forstå at jeg klarer meg uten. Og jeg mener heller ikke at de som ser verdien av dåpen (eller andre symbolske handlinger) ikke møter Gud «på innsiden». Poenget for Frelsesarmeen er bare den at symboler i seg selv  ikke forandrer noe. Gud møter oss på innsiden, og forandrer oss fra innsiden og ut. Guds lov skal ikke være en tvangstrøye av påbud og forbud, men en del av vår personlighet, en indre trang til å gjøre det som gleder Gud – og som er til våre medmenneskers beste. For de fleste vil det være naturlig å markere det indre møtet med Gud gjennom en offentlig handling i menigheten. Men uansett er det viktigste at den indre opplevelsen av Gud kommer til uttrykk i hvordan vi lever: «Tro, virksom i kjærlighet», som Paulus skrev. Så er spørsmålet da: Hvis Gud har skrevet sin lov i mitt hjerte – hvordan synes den i mitt liv?

(For de spesielt interesserte – for noen år siden skrev jeg en engelskspråklig artikkel om Frelsesarmeen og sakramentene for bladet «The Officer», som kan leses her: A Failed Experiment?

Legg igjen en kommentar

