Når du blir større…

Jeremia 30,24 I dager som kommer, skal dere få innsikt i dette.

Hvor mange ganger har jeg sagt til barna mine: «Det kan vi snakke om når dere er litt større. Det vil du forstå når du er større. Det er litt vanskelig, du må bli eldre først…»

Det er mye i Bibelen og i livet jeg heller ikke helt forstå – ikke minst dette med Herrens harme, som ser ut til å gå ut over alle fornuftige grenser. Forresten: Hvorfor reagerer jeg ikke på at hans kjærlighet også går ut over alle grenser? Er det mer naturlig? Uansett: Jeg vet at det er mye jeg ikke kan forstå nå. Noe vil jeg kanskje aldri forstå. Noe vil jeg kanskje forstå senere. Noe blir kanskje lettere å forstå når jeg blir gammel og ser tilbake. Jeg kan vente: Jeg tror Gud gir innsikt når vi er klar for det.

1 comment
  1. Jeg har sagt til noen (som jeg vet vil forstå hva jeg mener) at jeg liker ikke alltid den Gud jeg leser om i Bibelen. Det er fordi det er ting med harme, dom og slikt jeg ikke forstår. Men hva som binder alt sammen for meg er at Gud er hellig, rettferdig og god. Jeg forstår ikke, men velger å tro på den Gud jeg leser om. Fristelsen til å forme Gud i menneskers bilde er alltid tilstede, noe vi ser tydelig rundt oss i dag, men du hvor viktig det er å la Gud være Gud som han er. Til slutt, ved tidens ende, vil vi se og forstå, nå må vi bare godta at vi ikke forstår.

Legg igjen en kommentar

