Ønsketenkning

Jeremia 29,5 Bygg dere hus og bo i dem, plant dere hager og spis frukten!

Noen ganger er livet vanskelig. Det kan være fysisk smerte, psykiske plager, problemer i viktige relasjoner, konflikt eller skuffelse på arbeidsplassen. Jeg har følt meg noen ganger som en fremmed i mitt eget liv. Og hva gjør jeg da? Jeg drømmer meg bort. Jeg ser for meg et (innbilt) bedre liv i min fortid, eller et «hvis bare» liv i framtiden. Jeg vil «komme hjem» til et behageligere liv – og slippe det som er vanskelig.

Det ville sikkert israelittene også: Men Jeremia forteller dem at de skal bygge hus istedenfor. At de skal godta at de er fremmedgjort, at de er i eksil, og gjøre det beste ut av det. Fordi Gud er der. Selv i et annet land med fremmede skikker, og prisgitt en fremmed konge – så sier Gud at «hvis dere søker meg av et helt hjerte, så vil dere finne meg». Og en dag vil dere få lov å komme hjem. Men ikke nå.

Det kan være vanskelig å slå seg til ro med at livet er som det er. Jeg beundrer de som gjør det, og som vitner frimodig om hvordan de har funnet Gud mitt i «eksilet», midt i livets smerte og bekymring. Men hvis jeg ikke kan søke Gud i eksilet – hvordan skal han da kunne lede meg hjem?

1 comment
  1. «Men hvis jeg ikke kan søke Gud i eksilet – hvordan skal han da kunne lede meg hjem?»

    Så bra og sant sagt!

Legg igjen en kommentar

