Et hjerte til å kjenne meg

Jeremia 24,7 Jeg gir dem et hjerte til å kjenne meg, for jeg er Herren. De skal være mitt folk, og jeg skal være deres Gud når de vender om til meg av hele sitt hjerte.

Jeg liker å forstå ting. Jeg liker å se logiske sammenhenger. Jeg liker å lære nye ting. Og Bibelen forteller oss at vi skal elske Herren vår Gud «av all din forstand» (Matt 22,37). Derfor forsøker jeg stadig å lære noe nytt om Gud, å forstå ham og Bibelen og kirken bedre. Men en av mine favorittsitater er allikevel «exit in mysterium», «det går ut i mysteriet»: Thomas Aquinas, en av kristendommens største tenkere, måtte konkludere med at sannheten om Gud er for stor til at vi kan forstå den fullt ut. Uansett om vi snakker om Guds natur, eller «forsoningen» (hva skjedde når Jesus døde på korset?), eller Den hellige ånds virke – så skjønner vi bare en liten del, og resten er et mysterium som langt overgår våre evner.

Derfor kan ikke troen bare være noe som sitter i hjernen vår. Derfor kan ikke troen nullifiseres av naturvitenskap. Derfor er et barns tro like mye verd som en voksen. For det vi ikke forstår med våre hoder, kan vi allikevel ta imot i våre hjerter. Ingen av oss mennesker forstår hverandre fullt ut – men allikevel forholder vi oss til hverandre, og sier at vi «kjenner» hverandre i varierende grad. Jeg tror neppe noen vil si at de forholdene ikke er ekte, fordi de ikke kan «forstås». Det hjelper, selvfølgelig, å ha litt kunnskap om hverandre, litt forståelse for hvorfor vi er som vi er. Jo mer vi forstår, jo lettere er det å bevare et godt forhold, kanskje? Men i bunnen – hvis du virkelig elsker noen, så vil du fortsette med det, også når du ikke forstår det de gjør eller sier.

Jeremia sier: Det er ikke nok at vi vender oss til Gud med hodet. Det er ikke nok å vite at vi har syndet, det er ikke en gang nok å ønske å leve et bedre liv. Vi trenger et nytt hjerte. Vi trenger å starte forfra i et kjærlighetsforhold til Gud som først og fremst er basert på at han elsker oss: Det er han som gir oss det nye hjertet vi trenger. Fordi han elsker oss, kan vi elske ham tilbake. Da kan vi være hans folk, og kan være vår Gud. Som barn kan vi motta Guds foreldrekjærlighet. Som barn kan vi elske vår guddommelige far tilbake. Så får vi forstå det vi kan, men det er ikke det avgjørende.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: