Hjelp meg!

Jeremia 21:2 BM11

«Søk råd hos Herren for oss! For kong Nebukadnesar av Babel går til krig mot oss! Kanskje Herren vil gjøre et under for oss, som han så ofte har gjort, så fienden drar bort.»

Er det ikke underlig? Her har Israels ledere tilbedt alle mulige fremmede guder, og mishandlet Guds profet – men når livet blir vanskelig vender de seg plutselig til Gud og forventer mirakler.

Jeg tilber ikke fremmede guder – om ikke ‘avslapping’ er en gud – og jeg er teoretisk litt skeptisk til at Gud skal gripe inn og ‘ordne opp’ i alle mine (ofte selvforskyldte) problemer. Allikevel – når livet er vanskelig går jeg til Gud og ønsker meg mirakler… Mennesker er kanskje ikke så annerledes nå enn de var da…

Legg igjen en kommentar

