Fluktforsøk

Jeremia 20,9 Jeg sa: «Jeg vil ikke tenke på ham. Aldri mer skal jeg tale i hans navn.» Da var det som om det brant en ild i mitt hjerte. Den var innestengt i knoklene mine. Jeg strevde for å stå imot, men jeg greide det ikke.

Jeg har sjelden opplevd å bli «spottet» for Guds skyld. På den andre siden – jeg har mange ganger tenkt at det kunne være interessant å jobbe et annet sted enn Frelsesarmeen. Det tenker kanskje de fleste hvis de har hatt den samme jobben i mange år. Mange år i én organisasjon gir god tid til å oppdage alle svakhetene og alt som burdekunneskulle bli bedre (hvis bare jeg fikk bestemme!). Å sende søknad på en annen jobb gir jo også en liten «kick», litt spenning i livet, en anledning til å tenke over hva annet jeg kunne være god til enn det jeg nå gjør… og sjansen til å drømme om hva man kunne gjort med 100.000 ekstra i året. Allikevel er jeg fortsatt offiser i Frelsesarmeen, og i juli blir det faktisk tjue år siden jeg begynte, tjueto år siden jeg hadde en «normal» jobb som engelsklærer på Friundervisningen.

Hvorfor det? Delvis, sikkert, fordi det ikke er så fælt å være offiser i Frelsesarmeen. Til tross for alt som «burdekunneskulle bli bedre», er det også veldig mye som er bra, og som offiser får man vært med på mye som er morsomt, spennende, lærerikt – og derfor utfordrende og krevende – ved siden av alt som er rutinepreget, kjedelig, banalt (som jo finnes i nær sagt alle jobber). Jeg får møte spennende mennesker, og fra tid til annen også tilfredsstillelsen av å vite at jeg har bidratt med noe positivt i deres liv, eller mottatt noe positivt fra dem.

Men først og fremst: Det er et eller annet i meg som holder meg fast, noe uforklarlig som forteller meg at ingenting annet vil være godt nok. Noe i meg som av og til bare ulmer, men som av og til brenner sterkt. Jeg tror rett og slett at Gud vil jeg skal være frelsesoffiser. Og til tross for alt som «burdekunneskulle bli bedre» med meg, så ønsker han å bruke meg for å tjene ham på denne jorden. Rar tanke, i grunnen, at universets skaper skulle ha bruk for meg, eller ha en mening om hvor jeg jobber … men sånn tror jeg faktisk det er.

Legg igjen en kommentar

