Knust.

Jeremia 18,4 Når karet han holdt på å lage av leire, ble mislykket i pottemakerens hånd, laget han det om til et annet kar, slik han syntes det var riktig.

Dette er et skummelt / håpefullt vers. Håpefullt fordi det peker på Guds evne til å fornye og forvandle oss – ikke bare reparere, men nyskape. Samtidig – for å skape noe nytt, må pottermakeren først ødelegge det han allerede har. Jesus sa noe av det samme: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det ene kornet. Men hvis det dør, bærer det rik frukt.» (Joh12,24). Det sa han om seg selv – men det gjelder oss alle, for han fortsetter med å si at «Den som elsker sitt liv, skal miste det. Men den som hater sitt liv i denne verden, skal berge det og få evig liv.» (Joh12,25). For å bli noe nytt, må vi gi slipp på det gamle.

Det fins et gammelt kor basert på denne teksten, som har fått en litt mild variant på norsk (Hellig Ånd som livet gir, Fall nå over meg. Rens meg, Fyll meg, Tenn meg, Send meg). Originalen er skumlere: «Break me, melt me, mould me, fill me». Knus meg, smelt meg, form meg, fyll meg. Det er jo dette Jeremia snakker om. Gud knuser sitt folk – for så å bygge det opp igjen. Men har jeg lyst å bli knust? Har jeg lyst å miste mitt liv for å få et bedre tilbake? Hva er det han vil knuse? Min selvopptatthet, min stolthet, min egenrådighet….? Er det ikke sånt som jeg egentlig klarer meg fint uten? Og er det ikke han som vet best hvordan jeg kan bli den beste «meg» – hvis han får forme meg?

«Vær deg selv» sier verden. Men jeg vet at jeg bare kan bli meg selv, dypest sett, hvis jeg legger mitt liv i pottermakerens hånd – og tar sjansen på at noe må knuses for å bli bedre …

 

 

Legg igjen en kommentar

