Nå er jeg lei!

Jeremia 15,6 Du forkastet meg, sier Herren, og snudde ryggen til. Så strakte jeg hånden ut for å gjøre ende på deg; jeg var trett av å ha medynk.

I dag gikk min datter fra sengen til badet til barnehagen uten en eneste protest. Fantastisk! Men det er jo ikke alltid sånn. Barn kan være skrekkelig frustrerende og provoserende – og foreldre kan ganske lett ende opp med å si (eller i hvert fall tenke) – «NÅ er det nok. Nå gidder jeg ikke mer. Hvis du vil gå til barnehagen i pysjamas (eller hva det måtte være) så får du bare ha det så godt!!». Vi mener det jo ikke. Vi elsker våre barn og vil deres beste. Men av og til kan det bli for mye og vi kan bli lei av å kjempe. Allikevel – får vi det minste tegn på en mer forsonlig holdning tilbake, så smelter vi. «Unnskyld» er et magisk ord – og et tips til barna: Det er mye lettere å få viljen deres med en god klem enn med stahet!

Er Gud sånn? Kan han virkelig bli trøtt av å tenke og ville det gode? Eller er det profeten som tar litt for store ord i hans munn på Guds vegne? Vi er skapt i Guds bilde, heter det, og jeg tror at Gud så absolutt blir påvirket av hvordan vi svarer han (eller ikke). Jeg tror han blir frustrert, lei seg, skuffet … som vi blir når våre barn / venner / kollegaer sårer oss. Utover det vet jeg bare at Bibelen mange steder omtaler Guds overbærenhet, hans trofaste kjærlighet, hans omsorg. Jeg har vanskelig for å tro at han «blir lei» på den måten vi blir det. Hvis han ble det – hva var da vitsen i å sende profeten? Men kanskje det samme gjelder for oss som for barna: At Gud venter bare på at vi skal vende oss til ham i anger og kjærlighet.

Legg igjen en kommentar

