Ord og handling

Jeremia 12:2 BM11
Du er nær i munnen deres, men fra hjertet  er du langt borte.

Paven har visst uttalt seg positivt om ikketroende som lever ‘gode liv’ – med bakgrunn i det Jesus sa om at ‘den som ikke er mot oss er med oss.’ Jeremia begynner i den andre enden, med de som sier de hører til Guds folk, men som ikke følger opp med handling. Jesus sa forresten noe om det også: Matteus 7:21 Ikke enhver som sier til meg: ‘Herre, Herre!’ skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje.

Er vi ikke frelst av nåde da? Jo, det tror jeg. Jeg tror det fins tilgivelse for alle som oppriktig angrer sine feiltrinn og som ønsker å leve etter Guds vilje. Men Bibelen har sterke ord mot hyklere, og det er utfordringen til meg i dag: Mener jeg noe med det jeg skriver, eller er det bare ord?

Legg igjen en kommentar

