Oj, er det ikke …?

Luk 21,38 Og tidlig om morgenen flokket folket seg om ham på tempelplassen for å høre ham.

Har du hilst på statsministeren? Det har jeg 🙂 Han hadde såvidt tid til å håndhilse i forbifarten … Det er mange andre jeg tenker kunne være spennende å møte, og noen har jeg sett på gata – men det rare er at når man møter folk – så er de bare folk. Statsministeren er egentlig bare en mann med en jobb. Eric Clapton er sikkert bare en mann med en gitar. De er like spennende eller like alminnelige som alle andre. Derfor ville det være noe annet å treffe Jesus. Å være til stede der hvor han satte og underviste. Å høre hans egne ord, ikke formidlet gjennom hukommelse og oversettelse, men direkte. En mann som ingen andre, med autoritet som ingen andre, med visdom og kjærlighet som ingen andre. Hvordan var han? Hvordan var stemmen hans? Ansiktsuttrykket? Øynene?

En dag vil jeg møte ham – men ikke på den måten. Synd for meg … Men heldigvis kan jeg allikevel lese ordene hans, husket og oversatt. Det får være nok, foreløpig. Kanskje mer enn nok for de fleste av oss …

Legg igjen en kommentar

