Takk

Luk 17,15-16 Men én av dem kom tilbake da han merket at han var blitt frisk. Han lovpriste Gud med høy røst, kastet seg ned for Jesu føtter med ansiktet mot jorden og takket ham. Denne mannen var en samaritan.

Travle tider – og lite ro for å tenke på det jeg leser i det siste. Men jeg hadde lyst å si om det jeg leste i går, selv om det kommer en dag «for sent». Når jeg leser Bibelen skjer ofte en av to ting: Enten blir jeg opphengt i alt i mitt eget liv som ikke er som det skal være, eller som kunne bli bedre, i hvert fall, eller så blir jeg opphengt i alt som er problematisk med selve teksten og hva den lover – i forhold til den virkeligheten jeg lever i hverdagen. Men når jeg leste denne teksten, ble jeg minnet om noe som Bonhoeffer skrev et eller annet sted om å være takknemlig: Hvordan kan vi vente store ting fra Gud hvis vi ikke er takknemlige for de små tingene? Hvordan kan vi forvente at vårt fellesskap skal bli dypere eller vokse, hvis vi bare er opptatt av vår lite og fattig det er?

Så i dag vil jeg gjøre som samaritanen (som tross alt hadde opplevd noe virkelig stort) og være takknemlig for alt jeg har fått og og alt jeg har opplevd. Enten det er smått eller stort …

1 comment
  1. ingen liker å være sammen med de som bare klager og sutrer… kanskje er det litt sånn med Gud også? Han er jo med alle og er nådefull og god, men jeg tror han «trives bedre» med de som er takknemlige. Og takknemlig kan vi være på tross av alt som er rundt oss. For uansett om vi har mangler, har vi også dekkede behov. Uansett om vi ikke får til alt, er det alltid noe vi får til. Om vi ikke rekker over alt, så rekker vi over noe. Jeg tror at mange ganger mister vi det virkelig store, nettopp fordi vi overser det lille…

    Viktige ord til ettertanke!
    Velsigna god helg videre til du og de du har kjær.
    Cecilie

Legg igjen en kommentar

