At det går an …

Luk12,15 Og han sa til dem: «Ta dere i vare for all slags grådighet! For det er ikke det en eier, som gir liv, selv om en har overflod.»

I dag leste jeg om Mikael Aksnes-Pehrson som ga alle konfirmasjonspengene sine til Kirkens nødhjelp. Først tenkte jeg «Wow!». Så slo den bekymrede farsrollen inn med «Var det egentlig lurt å la ham gjøre det? Tenk om han angrer senere?» Uansett blir jeg ydmyk. At det går an å være så raus! Åndelig sett er det helsefarlig å bo i et rikt land. Jeg velger allikevel selv om jeg vil klare meg med det jeg har – eller hige etter mer. For hvor skatten deres er, der vil også hjertet deres være. Hmm.

I dag er det påskeaften. Årets mørkeste dag, egentlig. En god dag å kjenne etter – hva er det som er viktigst for meg? Jeg håper svaret er Jesus.

2 comments
  1. Jeg er veldig takknemlig til Gud for at jeg kom over bloggen din, for det har blitt til ettertanke, smil og berikelse.

    I dag smil, jeg ble minnet om guttene mine og deres iver etter å hjelpe andre. Jeg vet at jeg en tid var usikker på om de skulle få lov til å gi bort alt de fikk (det var sparepenger, bursdagspenger og egentlig det meste de fikk i hånda som gikk til noen som trengte det mer), for de trengte jo å lære å spare også? (fornuftig-mor-tanker) Gud var ganske kontant i svaret, la dem få gi for å hjelpe, jeg vil velsigne dem tilbake. Det er lite å stille opp med mot slike ord, og sparing har de lært på andre måter i ettertiden. Men jeg blir fortsatt våt i øyene over deres iver etter å dele og hjelpe, jeg takker Gud for velsignelsene mine, for de gode, barmhjertige og fantastiske guttene de er.

    Men det er viktig spørsmål du tar opp i dag, for vi lever i et rikt land. Selv de av oss som har lite har egentlig mye… hvor er egentlig hjerte vårt vendt? Mot «jeg-vil-ha» og kortvarig forlystelse eller på det evige og Jesus? Jeg for min del vil heller ha Jesus enn all verdens rikdom. Koste hva det koste må, jeg vil følge Jesus alle mitt livs dager.

    Ønsker en fortsatt god og gledelig påske til deg og alle du holder kjær.
    Du er blitt til velsignelse for meg med de ord du deler her,
    og du skal vite at de ‘liker’ jeg har fått hos meg har vært til oppmuntring i en tid som bringer alt annet enn lette dager.

    • Hei!
      Takk for kommentaren! Jeg innrømmer – jeg skriver først og fremst for meg selv, fordi det har blitt en god disiplin ikke bare å lese Bibelen hver dag, men å tvinge meg selv til å tenke over det jeg leser og forsøker å høre etter hva teksten sier meg. Det går sikkert litt opp og ned med hvor dypsindig det er, men jeg forsøker i alle fall å være litt ærlig med meg selv, når de «riktige» frasene kommer for lett. Er de bare frasene eller tror jeg virkelig dette? Og hva forteller mitt liv om hva jeg tror?
      Men jeg er glad hvis mine ord kan bli til velsignelse for en annen – det hadde jo ikke vært vits i å publisere dem hvis jeg ikke ønsket det også, og jeg sier takk for at du forteller meg om det. Jeg håper påsken kan være en god tid for deg, hvor oppstandelsens kraft og håp kan berører deg – enten dagene er lyse eller mørke, menneskelig sett.
      Alt godt
      Paul

Legg igjen en kommentar

