Det er sant…! Lukas kapittel 2

Allerede en dag på etterskudd – jeg får ta det igjen senere … Men her er noen tanker om  gårsdagens lesing:

«Det skjedde i de dager …»

Gjorde det virkelig det? Jeg har et litt ambivalent forhold til «juleevangeliet». Jeg vet at Lukas sier at han har undersøkt alt dette ordentlig. Men på den andre siden – det er ganske mye i denne historien som blir «vanskelig» hvis vi skal ta det bokstavelig. Uten å grave for mye i historisk-kritisk bibelforskning, så tror jeg at jeg ganske enkelt kan si: Det er ikke veldig mye av dette som jeg virkelig tror skjedde på den måten det er beskrevet på. Det virker kanskje litt arrogant – hvem er jeg som vet bedre enn Lukas? Og sikkert provoserende for mange som ønsker å tro på Bibelen «som det står». Vær snill å lese videre allikevel.

Fordi det dette kapitlet minner meg om er at «sannhet» er noe annet enn det kalde såkalt objektivt «vitenskapelige» synet på hva som er «fakta». Én ting er at moderne historikere mer og mer anerkjenner at «historiske fakta» er mye mer subjektive enn vi har likt å tro, og at det vi oppfatter som «det som skjedde» er i stor grad preget av hvem som vant, eller hva slags politisk syn vi har, eller hvor pålitelige vi syns dokumenter fra et annet århundre kan være. På mange måter kan vi velge en tolkning av «det som skjedde» og kalle det historie.

Men dette går dypere enn det. Dette handler om at sannhet dypest sett ikke dreier seg om det vi kan se, ta på, høre eller lukte i det hele tatt. Det handler om hva disse hendelsene betyr i evighetsperspektivet. I evighetsperspektivet: Jesu fødsel var en anledning for stor glede både på himmelen og på jorden. Om ingen så engler som sang, om ingen kom på besøk til Jesu foreldre – så er det allikevel sant, på det dypeste nivået, at himmelen gledet seg over Jesu fødsel. Det er sant, at Jesu fødsel var et budskap til de fattige og utstøtte (som hyrdene). Det er sant, at hans fødsel til to ganske alminnelige mennesker under antakelig ganske kummerlige forhold forteller at Gud ville møte sin verden på våre premisser, og takle livet med alle sine vanskeligheter på den samme måte som vi må. Og det er sant, som Simeon muligens sang, at ved Jesu fødsel skulle Guds frelse forkynnes for alle folkeslag.

Det er sant, med andre ord, at Jesu fødsel var det største tegnet og det største mirakelet som Gud har gitt mennesker – bortsett fra det som skulle skje på påskedagene tretti år senere. Og når dét er sant – så kan «objektive fakta» være som de vil.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: