Men de var barnløse …

Luk1,7 Men de var barnløse, for Elisabet kunne ikke få barn, og begge var nå langt oppe i årene.

Lukas kapittel 1 er en litt heftig begynnelse til en bibelleseplan. Fra Lukas saklige innledning om at han har gransket kildene og snakket med øyenvitner – til engelbesøk og mirakuløse fødsler og lovsang i Ånden. Svære greier. Og det slo meg at det antakelig er ganske mange år siden jeg leste hele dette kapitlet og ikke bare de brøkdelene som dukker opp hver jul. Men ordene som slo meg denne gangen var disse få ordene i vers 7. «Men de var barnløse».

For en trist liten setning! Har du sett Disney filmen «Up!»? Åpningssekvensen skildrer livet til to barn som blir venner, så kjærester, så ektefolk – men som aldri får barn eller får reise på den store turen de drømmer om. På mange måter en trist historie: Allikevel, viser det seg, har livet vært spennende på sin måte. Jeg fikk bare noen assosiasjoner til det når jeg leste om dette gamle paret som har levd «uklanderlige» liv, uten å få det som i antikke samfunn var den aller viktigste velsignelsen. Barna var pensjonsforsikringen, de skulle forsørge sine gamle foreldre når de ikke kunne klare det selv. Jeg vet at for mange også i dag er det å ikke kunne få barn en forferdelig sorg i livet. For Sakarja og Elisabet var det egentlig en katastrofe. Men en katastrofe de kanskje hadde forsonet seg med, når de ble så gamle at alt håp var ute.

Så kommer plutselig dette budskapet som snur alt på hodet, og gleden de opplever står vel i stil med sorgen de bar på. «Velsignet er Herren, Israels Gud…»

Jeg lurer allikevel: Levde de lenge nok til å se hvordan det gikk med sønnen? Maria ble advart at gleden over å få et barn ville også blandes med sorg. Visste Sakarja og Elisabet det? Jeg håper de ble spart det, at de fikk dø fredelig mens de fortsatt gledet seg over sønnen som var gitt dem. At de slapp å få budskapet fra Herodes palass: Sønnen deres har blitt henrettet.

Legg igjen en kommentar

